
この投稿では、コインの視覚的な魅力、表面特性、および打刻の品質を記述する用語について掘り下げます。これらの表現は、ユーザーの要求にある「美観」の側面を理解する上で非常に重要であり、コインの魅力と市場価値に大きな影響を与えます。
表:コインの美観・表面状態に関する追加用語
英語用語 | 略語 | 英語説明 | 日本語訳(説明) |
Luster / Lustre | The brightness of a coin that results from the way in which it reflects light. | コインが光を反射する方法によって生じる輝き。 | |
Cartwheel | An effect caused by the natural lustre on most mint state coins, where beams of light seem to circle the central devices when tilted. | ほとんどの未使用コインに見られる自然な光沢による効果で、コインを傾けると光線が中央のデザインを囲むように見える。 | |
Toning | The coloring which has formed on the surface of a coin as a result of the metal’s interaction with outside elements. | コインの表面に金属と外部要素との相互作用の結果として形成された着色。 | |
Bag toning | Coloring acquired from the bag while a coin was stored. Often beautiful red, yellow, blue, and other vibrant colors. | コインが保管中に袋から得た着色。しばしば美しい赤、黄、青などの鮮やかな色。 | |
Rainbow toning | Toning which is usually seen on silver dollars stored in bags. A full spectrum of colors are represented. | 袋に保管された銀貨によく見られるトーン。全スペクトルの色が表現される。 | |
Peripheral toning | Coloring around the edge of a coin. | コインの縁に沿った着色。 | |
Target toning | Toning effect that resembles an archery target – with deeper colors on the periphery often fading to white or cream color at the center. | 弓の的のようなトーン効果で、周辺部の色が濃く、中心部に向かって白またはクリーム色に薄れることが多い。 | |
Original toning | Referring to a coin that has never been cleaned or dipped. Ranges from mild yellow to extremely dark blues, grays, browns, and black. | 洗浄やディップを一度もされていないコインを指す。非常に薄い黄色から極めて濃い青、灰色、茶色、黒まで様々。 | |
Cameo | CAM | A proof, or prooflike coin with exceptional contrast between the fields and the devices. Fields are mirrorlike, devices frosty. | フィールドとデザインの間に優れたコントラストがあるプルーフまたはプルーフライクコイン。フィールドは鏡面で、デザインはフロスト状。 |
Deep Cameo | DBL | Term applied to coins, usually Proofs and prooflike coins that have deeply frosted devices and lettering that contrast with the mirror fields. | 通常プルーフやプルーフライクコインに適用される用語で、深くフロスト状のデザインと文字が鏡面フィールドと対照をなす。 |
Ultra Cameo | A term used to denote Proof coins that have deeply frosted devices and lettering that contrast with the mirror fields. | NGCによって使用される用語で、深くフロスト状のデザインと文字が鏡面フィールドと対照をなすプルーフコインを示す。 | |
Prooflike | PL | A coin that has mirror-like surfaces. Particularly applicable to Morgan dollars. | 鏡面のような表面を持つコイン。特にモルガンダラーに適用される。 |
Deep Mirror Prooflike | DMPL | An exceptionally deep mirror-like prooflike coin with little, if any, cartwheel lustre. | 非常に深い鏡面のようなプルーフライクコインで、カートホイール光沢がほとんどない。 |
Semi-prooflike | A coin that has almost enough mirror-like reflectiveness to be called “prooflike”. | 「プルーフライク」と呼べるほどの鏡面反射率をほぼ持つコイン。 | |
Frosted devices | Raised elements on coins struck with treated dies to impart a crystallized appearance. | 処理されたダイで打刻され、結晶化したような外観を与えるコインの盛り上がった部分。 | |
Full strike | A numismatic item that has full detail. The metal flows into all areas of the die. | 完全な細部を持つ貨幣。金属がダイのすべての領域に流れ込んでいる。 | |
Weak strike | Refers to a coin that does not show its intended detail because of low striking pressure or improperly aligned dies. | 低い打刻圧力や不適切なダイの配置により、意図された細部が表現されていないコインを指す。 | |
High Relief | A coin with deep concave fields, due to its design. Required extra pressure to be fully struck, and were difficult to stack. | デザインにより深く凹んだフィールドを持つコイン。完全に打刻するためには余分な圧力を必要とし、積み重ねが困難であった。 | |
Extremely High Relief | The 1907 double eagle issue designed by Augustus Saint-Gaudens. Required multiple punches from a powerful press. | オーガスタス・セント=ゴーデンスによってデザインされた1907年のダブルイーグル発行。強力なプレスによる複数回の打刻が必要であった。 | |
Eye appeal | The aesthetic effect a coin has on its viewer. Generally agreed upon by most experienced numismatists. | コインが鑑賞者に与える美的効果。ほとんどの経験豊富な貨幣学者によって一般的に合意されている。 | |
Mint bloom | Original lustre that is still visible on a coin. | コインにまだ見えるオリジナルの光沢。 | |
Pristine | Term describing coins in original, unimpaired condition. Typically graded MS/PR-67 and higher. | オリジナルで損傷のない状態のコインを記述する用語。通常MS/PR-67以上と評価される。 | |
Satin finish / lustre | Fine, silky finish seen mostly on copper and nickel business strike coins. Almost no “cartwheel” effect. | 主に銅とニッケルの流通貨に見られる、きめ細かく絹のような仕上がり。「カートホイール」効果はほとんど見られない。 | |
Roman finish | A scaly finish, similar to that of Satin Proofs. Experimental Proof surface used mostly on U.S. gold coins of 1909 and 1910. | サテンプルーフに似た鱗状の仕上がり。主に1909年と1910年の米国金貨に使用された実験的なプルーフ表面。 | |
Watery look | Term for the wavy finish seen on the surfaces of most close-collar Proof coins. | ほとんどのクローズカラープルーフコインの表面に見られる波状の仕上がりを示す用語。 | |
Attractively Toned | Refers to coins with aesthetically pleasing natural toning. | 美的に魅力的な自然なトーンを持つコインを指す。 | |
Business strike | A coin which was struck for use in general circulation, as opposed to a proof coin produced strictly for collector purposes. | 収集目的のために製造されたプルーフコインとは対照的に、一般流通のために打刻されたコイン。 | |
Proof | PR | Denotes a method of manufacture, not a grade. Made with special care, exclusively for collectors or investors. | グレードではなく製造方法を示す用語。収集家や投資家のために特別に注意を払って製造されたもの。 |
Specimen Strike | SP | Refers to a special set of coins struck at the Mint from 1792 to 1816 that display many characteristics of the later Proof coinage. | 1792年から1816年に造幣局で打刻された特別なコインセットを指し、後のプルーフ貨幣の多くの特徴を示す。 |
First strike | A coin struck early in the life of a die. Can be characterized by striated or mirror-like fields if the die was polished. | ダイの寿命の初期に打刻されたコイン。ダイが研磨されている場合、筋状または鏡面のようなフィールドが特徴となる。 | |
Incomplete strike | A coin that is missing design detail because of a problem during the striking process. | 打刻工程中の問題により、デザインの細部が欠けているコイン。 | |
Orange-peel surfaces | Dimpled fields seen on many Proof gold coins, and some Mint State gold dollars and $3 gold coins. | 多くのプルーフ金貨や一部の未使用金貨(1ドル、3ドル)に見られる、へこんだフィールド。 | |
Metal stress lines | Radial lines, sometimes visible, caused by metal flowing outward from the center of the planchet during the minting process. | 打刻工程中に金属がプランシェットの中心から外側に流れることによって生じる、時に見える放射状の線。 | |
Flow lines | Lines, sometimes visible, resulting from the metal flowing outward from the center of a planchet as it is struck. Cartwheel lustre is the result of light reflecting from flow lines. | 打刻時に金属がプランシェットの中心から外側に流れることによって生じる、時に見える線。カートホイール光沢は、フローラインからの光の反射の結果である。 | |
Designation | An addition to the grade of a coin to denote characteristics not covered by the grade, such as color, strike, or overall appearance. | コインのグレードではカバーされない特性(色、打刻、全体的な外観など)を示すためにグレードに追加されるもの。 | |
Strike | The sharpness of detail which the coin had when it was Mint State. | コインが未使用であった時点での細部の鮮明さ。 | |
Surfaces | The entire obverse and reverse faces of a coin. | コインの表裏両面全体。 |
トーン(Toning)は貨幣学において複雑な属性であり、その性質によって価値を高めることもあれば、損なうこともあります。例えば、「Attractively Toned(魅力的なトーン)」 や「Rainbow toning(レインボートーン)」 のような特定の種類のトーンは非常に望ましく、コインの価値を大幅に高める可能性があります。一方で、「Questionable toning(疑わしいトーン)」 や「Mottled toning(まだらなトーン)」 、あるいは「Over dipped(ディップしすぎた)」 コインに見られる光沢の鈍化は、明らかに価値を損なう要因となります。この事実は、自然で美的に魅力的なトーンがコインのユニークな歴史と美しさの一部として高く評価される一方で、人工的または魅力的でないトーンはペナルティの対象となるという重要な区別を浮き彫りにします。市場はコイン表面の歴史的完全性を重視しており、人工的な方法で色を強調したり復元しようとする試みは、このオリジナリティを損なうものとして否定的に見られます。この理解は、収集家がコインの「色」がすべて望ましいわけではないことを認識するために不可欠であり、自然で価値のあるパティナと、人工的または望ましくない改変との区別を専門家による評価がいかに重要であるかを強調し、市場価値と収集可能性に直接影響を与えます。
「Strike(打刻)」は、コインのグレーディングにおいて主要な考慮事項として明確に認識されており、特にNGCは古代コインの鑑定においてこれを重視しています 。Heritage Auctionsの用語集でも、打刻は重要な「属性」として挙げられています 。 「Full strike(完全打刻)」 のコインは、金属がダイのすべての領域に流れ込み、鮮明でシャープな特徴を持つ「完全な細部」を示すことを意味します。対照的に、「Weak strike(弱打刻)」 は、打刻圧力が不十分であったり、ダイの位置が不適切であったりするために、コインが意図された細部を欠いている状態を指します。この打刻の品質は、コインの視覚的な鮮明さと全体的な美観に直接影響を与え、未使用(Mint State)のコインであってもその価値に影響を及ぼします。
「未使用」という言葉が、流通による摩耗がないことを指す一方で、必ずしも鋳造プロセスの完璧さを意味するわけではないという区別があります。コインは未使用の状態であっても、打刻が弱かったり、ダイが摩耗していたりするために、細部が不明瞭である可能性があります 。この打刻の品質の違いは、コインの「Eye appeal(美観)」 に直接影響し、結果として未使用グレード内での市場価値に影響を与えます。このため、「Full Bands (FB)」、「Full Bell Lines (FBL)」、「Full Head (FH)」 のような特定の「完全な」指定が存在します。これらは、特定のコインタイプにおける優れた打刻品質を示し、大幅なプレミアム価値を加えるものです。収集家は、「未使用」がMS-60からMS-70までの幅広いカテゴリーであり、打刻品質がその範囲内でのコインの魅力と価値を決定する重要な要素であることを理解する必要があります。強く完全な打刻を持つコインは、一般的に弱打刻のコインよりも美的に優れており、たとえ両者が技術的に未使用であっても、より価値が高いとされます。